Krytý čtyřnápravový vůz Zsa
 


NA ÚVOD
Dlouho jsem se rozmýšlel, jestli se do něj pustit nebo ne. Kvalita odlitků na vůz Vsa mě ale přesvědčily, že by to možná šlo. Vytvořil jsem tedy celoodlitkovou stavebnici doplněnou několika drobnými leptanými doplňky.
Následující obrázky doplňují postup stavby, který jsem se snažil popsat v návodu, který naleznete zde. Podrobně si návod i doplňující obrázky na této stránce prostudujte.

Začneme třeba podlahou.
Nejprve je potřeba oddělit podlahu od nálitku.
Do domků vyvrtejte velký otvor pro vsunutí šroubu M2 a z čela malý otvor ⌀0,3mm
Dále vyvrtejte 4 otvory ⌀0,3mm v podlaze do kterých vlepte ochranný rám brzdy a dva držáky vzdušníku.
Nyní přehněte obě vahadla tak, aby mezi oběma půlkami vznikla mezera na šířku leptu.
Přehnutá vahadla navlékněte na brzdová táhla.
Pozor na správné umístění čepů.
Brzdová táhla navlékněte do otvoru v rámu.
Nyní vystřihněte kousek tak, aby se na něj dal nasunout brzdový válec.
Válec nasuňte a přilepte jak k táhlům, tak k podlaze.
Přilepte vzdušník.
Konce středových táhel nasuňte a vlepte do předvrtaných otvorů v domcích podvozků. Volný konec bočního táhla přilepte k boku domku.
Do otvorů z vnitřní strany vlepte dva šrouby M2.
Pokud se rozhodnete pro alternativní podlahu s výsypnými klapkami, postupujte podobně.
Do otvorů vlepte ochranný rám. Do něj nasuňte táhla a doplňte vahadla. Brzdový válec přilepte na malou kostku. Držáky vzdušníků jsou již součástí 3D podlahy. Táhla nasuňte do otvorů v domcích podvozků. Volné táhlo ruční brzdy upravte tak, aby nekolidovalo s podvozky. Můžete jej zkrátit, popřípadě přilepit k vysypné klapce.
Místo vlepených šroubů jsem vyvrtal závit M2 jako alternativní možnost uchycení podvozků.
Obrázek lze zvětšit.
Pečlivě odřežte dolní nálitek rámu.
Pokud se rozhodnete mít některý z ventilačních otvorů otevřený, vypilujte jeho otvor.
Pomocí přiloženého přípravku zkraťte a zarovnejte vnitřní žebra. Toto zarovnání definuje zaboření podlahy a tudíž i výšku skříně od kolejnice.
Následující obrázek znázorňuje, kde všude je potřeba převrtat otvory pro osazení leptaných detailů.
Místa pro vrtání otvorů by měly být v odlitku znázorněny malými prohlubněmi. Možná budete potřebovat lupu pro jejich nalezení.
Vrtání otvorů je ještě popsáno na následujících obrázcích.
Obrázek lze zvětšit.
Na střeše vyvrtejte 6 otvorů pro čepy.
U každých dveří 6 otvorů pro madla, dole pak 2 otvory pro stupačky pod dveře a nad každou maznicí jeden otvor pro clonu.
Na straně plošiny po dvou otvorech na každé straně pro madlo.
Tyto otvory vrtejte šikmo do masy odlitku dle obrázku.
Na straně bez plošiny vyvrtejte otvor pro hák šroubovky a dva otvory těsně pod střechou.
Na zabroušenou dolní plochu přiložte šablonu S1 dle obrázku. Dle šablony vyvrtejte otvory pro osazení leptaných držáků přestavovačů.
Šablonu použijte i na druhou stranu skříně.
Druhou šablonu S2 přiložte na spodní hranu k čelu a vyvrtejte otvory pro madla posunovače.
Oprava skříně.
Na prvních odlitcích se nachází drobná chyba, která ale nebrání sestavení pěkného modelu. Stačí přiložit dílek O1 a drobný čep vám označí místo, kam vyvrtáte drobný otvor pro jeho přilepení. Přilepení dílku pomocí čepu zpevní celý spoj.
Jeden ze dvou otvorů, které jsou potřeba pouze na jedné straně vozu.
A nyní několik letovaných podsestav.
Ohněte rám stupaček dle obrázku a přiletujte obě stupačky.
Připravte si díly na čelo se zábradlím.
Na zábradlí ohněte miniaturní konečky.
Ty přijdou vsunout do otvorů v čelníku. Díky nim bude zábradlí rovnoběžné s čelníkem.
Na samotném zábradlí ohněte malý domek ruční brzdy. Ohyb doporučuji zpevnit cínem.
Než zábradlí přiletujete, vletujte do čelníku hák šroubovky spolu s deskou pod něj.
Dále přehněte malý domek ruční brzdy a ohyb zpevněte cínem.
Po přiletování zábradlí doporučuji oba domky převrtat vrtákem.
Přiletujte nebo přilepte desky pod nárazník.
Do malých otvorů přijdou ještě vlepit ventily vzduchového vedení, ty ale doporučuji lepit až nakonec.
Zde připravené díly na ruční brzdu. Aby šla oska brzdy vsunout do domků, doporučuji skalpelem nebo smirkem zakulatit celou délku čepu.
Madlo brzdy zhotovte z kousku drátu.
Brzdu doporučuji lepit až po nalepení čelníku se zábradlím.
Nyní podle následujících obrázků natvarujte příslušné díly.
Ohněte konečky stupaček pod dveře.
Okolo vrtáčku nebo jiné kulatiny ohněte clony nad maznice.
Zábradlí ke střeše.
Asi nejobtížnějším ohybem bude dlouhý žebřík na střechu. Postupujte velmi opatrně a po ohnutí celý díl srovnejte dle obrázku. Pokud se nepovede na první pokus, nezoufejte, v leptu máte tři díly na tři pokusy.
Mírně přihněte konce podpěry střešní lávky.
Čepy horních deklů doporučuji převrtat ještě před vystřižením dílů z plátu. Otvor volte dle použitého drátku.
Stejně tak si převrtejte i otvory ovládacích páček.
Spolu s dekly budete potřebovat ještě kousek tenkého drátku, který zde bohužel není vyfocen.
A můžete začít s osazováním leptaných detailů.
Na střechu přilepte dekle a otvírací mechanizmus.
Na obrázku je patrný prostrčený výše zmíněný drátek.
Pod střechu vlepte podpěru střešní lávky, zavírací mechanizmus dveří, hák šroubovky, desky pod nárazník a zespod madla pro posunovače.
Můžete doplnit otvory průběžného potrubí, pro které si budete muset vyvrtat otvory do požadované polohy.
Nezapomeňte doplnit podlahu brzdařské plošiny. Zde není vyfocena, protože ji zřejmně nahradím dýhou podobně jako horní lávky.
Na druhé čelo přilepte žebříky, zábradlí ke střeše a zavírací mechanizmus. Na kraj skříně pak dlouhá madla.
Zbylých dílů si zatím nevšímejte.
Nyní přilepte čelo se zábradlím tak, aby se kryly otvory pro nárazníky.
Nasuňte a nalepte čep ruční brzdy, který doplníte klikou ruční brzdy spolu s rukojetí, kterou zhotovíte z kousku drátu.
Můžete doplnit ventily průběžného vedení.
Zespod nalepte sestavu stupaček.
Na jednu se stran dolepte opravné díly znázorňující kolejnici.
No a nakonec zbývající detaily bočnic.
Do otvorů u dveří vlepte krátká i delší madla. Dále pak stupačky pod dveře a clony maznic. Na dveře dolepte západky. Přilepte posuvné kryty ventilačních otvorů. Pokud znázorňujete pootevřený kryt, vlepte pod něj mřížku. Do otvorů ve spodní hraně nalepte držáky přestavovačů.
Obrázek lze zvětšit
Ve stavebnici naleznete dvě sady nárazníků.
Jedny obsahují tištěný čep, ty druhé mají místo něj otvor.
Pokud máte obavu, že by tištěný čep nevydržel vaši manipulaci s modelem, můžete do otvoru vlepit kousek mosazné kulatiny a tím vytvořit trochu pevnější spojení.
Poté stačí vlepit do otvorů v čelech vozů.
Nebo si z přiložených dílků můžete vytvořit nárazníky kovové, jak je u mých stavebnic obvyklé.
V tomto případě si budete muset trochu pohrát s průměry otvorů v čelech vozu.
Nabarvený vůz připravený na aplikaci obtisků.

DALŠÍ LINKY K TOMUTO TÉMATU
Technické informace k tomuto vozu na stránkách parostroj.net
Skvělý článek o těchto vozech na stránkách parostroj.net