Vysokostěnný čtyřnápravový vůz Vsa
 


NA ÚVOD
Některé projekty mi trvají dlouho, některé ještě déle, ale vůz Vsa bude asi rekordmanem. Tento model jsem začal připravovat před více než deseti lety. Bohužel pouze z leptu se mi model připravit nepodařilo a na přípravu odlitků jsem si tenkrát netroufnul. Díky 3D tisku a mírnému slevení z množství detailů jsem nakonec připravil následující stavebnici.
Jde o můj první model z odlévaných dílů, tak prosím omluvte některé nedostatky. Teprve se učím.
Následující obrázky doplňují postup stavby, který jsem se snažil popsat v návodu, který naleznete zde. Podrobně si návod i doplňující obrázky na této stránce prostudujte. Jelikož stavebnice umožňuje vytvořit několik variací tohoto vozu, ne všechny úpravy bude potřeba provádět.

Nejdříve popíšu úpravu odlévaných dílů. Než dojde k jejich slepení, bude potřeba navrtat otvory pro leptané detaily a také jejich úprava v závislosti na modelované verze vozu.
Ke správné kontrole některých úprav bude potřeba alespoň částečně sletovat některé leptané podsestavy. Návod na jejich sestavení naleznete níže.
Nejprve je potřeba hlavní odlévané díly zbavit nálitků.
Bohužel nálitek podlahy bylo potřeba směřovat do zámku spoje. Proto je nutné po odstranění nálitku natvarovat hranu podlahy tak, aby zapadla do drážky v bočnici.
Mně se to podařilo kombinací dvou níže uvedených postupů.
Na žiletkovou pilku jsem přilepil několik samolepek tak, aby byla celková výška 1mm.
Podlepenou žiletku jsem přiložil vedle podlahy a postupně "hobloval" po celé délce hrany. Tím jsem sjednotil dolní (u převrácené podlahy na obrázku horní) hranu zámku.
Otočenou žiletkou jsem pak srovnal druhou stranu.
Z tohoto nákresu je to snad srozumitelnější.
K domodelování zámku mi pak opět posloužila žiletková pilka.
Tvarování zámku je potřeba neustále kontrolovat s drážkou v bočnici.
Dolní zámky čel je potřeba spasovat s otvory v podlaze.
Dále je zapotřebí navrtat otvory pro jednotlivá madla. Bohužel nejsou vidět, jsou z druhé strany.
U některých vozů se vyskytovalo toto vnitřní žebro. K jeho nalepení do středu žebra vám pomůže přiložená šablona.
Šablonu nezahazujte, poslouží vám ještě jako vrtací přípravek.
Otvory je potřeba vrtat velmi opatrně.
Je nutné provrtat všechny stojiny. Místo pro vrtání by mělo být vyznačeno drobnou prohlubní v odlitku. Nejspíš bude potřeba trochu hledat za pomocí lupy.
Kliknutím na obrázek otevřete PDF soubor. Na něm snad lépe uvidíte místa pro vrtání otvorů na bočnicích.
Žiletková pilka pomůže prořezat drážku mezi podlahou a domky pro nárazník. Drážka musí být tak široká, aby do ní šel zasunout leptaný čelník.
Správnou hloubku kontrolujte zasunutím čelníku do drážky.
Jeho vnitřní strana musí dosednout na čelo domků pro nárazníky.
U verze s budkou je ale potřeba oba domky odstranit. Pokrčujte tedy v prořezávání drážky až po čáru naznačenou na obrázku.
Na vzniklou plochu přijde posléze přilepit čelo s budkou.
Oválné otvory je nutno spasovat se zámky na čelech vozu.
U čel bez budky je potřeba vyvrtat ještě čtyři otvory pro dolní madla.
Bohužel jsem vyfotil opačnou stranu podlahy s odstraněnými domky, tak se nenechte zmást. Za budkou by byla madla pro otevírání skříně zbytečná.
Do podélníku podlahy pak navrtejte otvory pro pružinové zavírače.
Nejdůležitější ze všeho je pečlivé slepení celé skříně.
Na boku některých čelníků bývaly otvory. Pokud modelujete vůz dle této předlohy, stačí převrtat červeně označený důlek vhodným vrtákem.
Modře je naznačen otvor, který se nachází pouze na jednom z čelníků. Tento bude ten se zábradlím a brzdařskou lávkou.
Na krajních konzolích je potřeba ohnout stupačku a poté díl přehnout na 1/2. Doporučuji důkladně proletovat.
Na dvou konzolích jsou malé praporky, které slouží k přiletování zábradlí, takže tyto dvě konzole přijdou přiletovat na čelník s otvorem z předešlého obrázku.
Středovou konzoli stačí ohnout do tvaru U, zevnitř zasunout do otvorů v čelníku a přiletovat.
Ještě přijdou naletovat háky s deskami, ventily hadic, madla pro posunovače a malé stupačky k bočním konzolím.
Zde je větší detail na malé stupačky.
Na výše zmíněné praporky přijde naletovat zábradlí a k němu pak táhlo brzdy. Táhlo přijde přiletovat na vnitřní stranu zábradlí. Na jeho konec ještě doplňte kličku s rukojetí.
Pro verzi s budkou bude nutné sletovat tento čelník.
Hlavní díl si dovedete představit, zde jsou pak jeho bočnice s rámem stupaček.
Po naletování je potřeba jednu z tyček přihnout/srovnat.
Poté na ně přijdou přiletovat stupačky.
Díly na sestavení brzdařské budky. Vše stačí sletovat a pečlivě vybrousit.
Osazená budka doplněná přehnutým mechanizmem brzdy. Konce zábradlí přijdou přiletovat k čelníku.
Na dolním díle je potřeba ohnout malé konzolky pro táhla a menší rámek jako podpěru vahadla.
Velký rám se musí přehnout mnohem víc. Po ohnutí doporučuji zpevnit cínem.
Sestavu táhel je potřeba v naznačeném místě rozstřihnout.
Toto rozstřihnutí umožní provléknout díl skrz rám.
Po provléknutí se táhla usadí v malých konzolkách a přiletují. Stejně tak pravé malé vahadlo.
Masky hlavních vahadel se jako obvykle přehnou, navléknou na soustavu táhel a přiletují.
Zde jsou patrna přiletovaná táhla, vlevo pak i naletované držáky vzdušníku.
Následně se musí natvarovat a přiletovat držák brzdového válce.
Posledním krokem je vystřižení horní části táhel tak, aby na ně šel navléknout a vlepit brzdový válec.
Obrázek lze zvětšit.
Před vystřižením dílů z plátu doporučuji všechny zavírače a jejich konzole převrtat tak, aby šla struna lehce provléknout.
Konzole včetně bočních i dolních U-ček je potřeba pečlivě přilepit na bok vozu do předem předvrtaných otvorů.
Dolní U-čka ještě přijdou přihnout do 45° úhlu.
Účka je možno po jejich zkrácení lepit i natupo. Záleží na vás, jaké máte zkušenosti s pevností těchto spojů. Já dávám přednost vlepení do otvoru, protože si myslím, že spoj bude pevnější.
Uprostřed vždy díl z leptu, vlevo lepení do otvoru, vpravo lepení natupo.
Zavírací mechanizmus dveří ohněte dle obrázku. Jeho osazení je patrné na následujícím obrázku.
A nyní prověrka trpělivosti.
Strunu je potřeba provléknout skrz všechny stojiny na stěně odlitku a také skrz leptané konzole. Nesmíte zapomenout navléknout páky zavíračů klapek.
Detail osazení zavíracího mechanizmu u "psaníčkových" dveří druhé z variant bočnic. Páku mechanizmu doporučuji o kousek zkrátit.
U jednoho z čel pak přijde navléknout páka ovládající zavírání klapek.
Na obrázku je patrné také velké madlo, které by se ale mělo vyskytovat pouze u verze s brzdařskou budkou.
Přehnuté pružinové zavírače je potřeba zpevnit proletováním.
Přijdou vlepit do otvorů v hlavním podélníku podlahy.
Proti nim je možno vlepit odlévané pružiny.
Další možností je ale prořezat přepážky v podélníku a celý prostor využít pro umístění olověného závaží vozu. Není to moc, ale alespoň něco.
Do otvorů v čele vozu a podlahy přijdou madla, na vrch pak zámek dveří.
Šablona pro osazení středového žebra z úvodu tohoto návodu vám může posloužit i jako vrtací přípravek pro dolní otvory madel.
Madlo vpravo nahoře jsem u verze s budkou převrtal více vpravo. Těmito drobnými úpravami je možno docílit toho, aby byl každý vůz trochu jiný.
Po nalepení čelníku do drážky v podlaze je potřeba převrtat otvory pro osazení nárazníků. Nárazníky pak přilepte spolu s deskami a dalšími detaily jako je ventil hadic a madlo posunovače. Pokud jste je tedy již neletovali dříve na čelník.
Poté je potřeba dolepit zavírací mechanizmus a na bok malou západku.
Na vrch konzolí ještě přijde po nabarvení dřevěná lávka.
Na tomto obrázku varianta bez brzdařské budky.
Do drážky v podélníku vložte dolní sestavu brzdové soustavy. Zde je patrna montáž až po nabarvení.
Otvor v dolním plátu poslouží jako šablona k převrtání otvoru. Do něj jsem pak nalepil kousek šroubku M2.
Pro volné rameno držáku brzdového válce jsem vyvrtal malý otvor do plastové části podlahy a rameno držáku jsem důkladně přilepil.
Na některých vozech bývaly na konzolích dřevěné lávky.
No a zde lávky u brzdařské budky
Skoro hotovo. Ještě bude potřeba nanést obtisky a doplnit brzdové přestavovače.
Obrázek lze zvětšit.

DALŠÍ LINKY K TOMUTO TÉMATU
Technické informace k tomuto vozu na stránkách parostroj.net
Fotodokumentace na stránkách vytopna.hekttor.biz
Stavba modelu Orlické TT depo
Stavba modelu beran1970