Výsypný vůz Stz
 


NA ÚVOD
Co bychom to byli za Čechy, kdybychom se při modelařině nevěnovali pivu. Z tohoto důvodu jsem vytvořil leptanou stavebnici dvounápravového výsypného vozu Stz (nově Tpps) s dvěma trychtýřovitými spojenými nádobami. Tyto vozy vznikly na konci 60 let a byly používány k přepravě volně loženého sušeného sladu.
Vozy mají sýpky se sklonem bočnic 38°, dejte tedy pozor na jejich záměnu s vozy na přepravu cukru, které měly sklon bočnic 45°.

Obecné poznámky, na které jste už u mě zvyklí:
Doporučuji si celý návod nejprve prostudovat a až poté se pustit do samotné stavby.
Níže popsané postupy berte hlavně jako jakousi nápovědu a upozornění na některé detaily, které by vám mohly uniknout. Vždy se spoléhejte především na vaše zkušenosti a dovednosti. Chce to přemýšlet. Dvakrát měř, jednou řež.
Ve stavebnici se nachází několik dílků leptaných do ½, které je zapotřebí ještě ohnout. Na jejich dolní straně naleznete řadu miniaturních otvorů, podél kterých ustavte pravítko. Jeho polohu si můžete ověřit lehkým přejetím otvorů jehlou. Mírné klapání se musí ozývat po celé délce ohybu. Poté na jehlu zlehka přitlačte a několikrát přejeďte přes otvory, až dojde k protažení materiálu mezi nimi. Pravidelně kontrolujte, zda nedochází k roztržení dílku. V žádném případě nepoužívejte žádného ostrého nástroje, protože může dojít k rozříznutí dílu.
V případě nejasností nebo vašich poznámek mě neváhejte kontaktovat. Rád poradím, popřípadě tento návod doplním či opravím.
Poznámka k fotografiím. Některé fotografie vznikly až zpětně, proto se nedivte, že na fotografii může být něco, čemu se věnuji až později.

Na úvod mapa dílů.
Obrázek lze zvětšit.
Začneme přípravou dílů pro rám vozu.
U obou sestav brzdových zdrží (2) přehněte samotné brzdové zdrže na koncích. Zpevněte cínem.
Až poté ohněte všechny čtyři držáky dle obrázku a ohyby zpevnit cínem. Zde doporučuji cínem nešetřit.
U jedné ze sestav jsou malé praporky, které ohněte do tvaru L.
Na rámu (1) ohněte obě čela a malé L-ka na straně brzdařské plošiny.
Sestavy (2) zasuňte zámlky do otvorů v rámu a přiletujte. Díl s praporky bude navazovat na L-ka rámu. Viz červené zvýraznění.
U paty pečlivě přiletujte.
Koníky s pružnicí (3) poskládejte dle obrázku a opět proletujte cínem.
Na rozsoše (4) ohněte a proletujte dolní sponu a pečlivě ohněte dva miniaturní čepy.
Na tyto čepu nasuňte sestavu z předchozího kroku. Pro přesné ustavení na čepu jsou v pružnici dva miniaturní otvory.
Nyní si ohněte kryty ložiska (5).
Kryty přiložte na předchozí sestavu, zatižte třeba jehlou, aby si všechny díly sedly a pořádně proletujte cínem. Vše musí perfektně držet.
Vrchy všech koníků začistěte (červená). Pozor ty vyčnívající obdélníčky (modře) musí zůstat.
Drážky v podélnících (6) pořádně protáhněte hranou pilníku. Oba díly ohněte do tvaru L.
Při protahování drážky se nebojte přitlačit. Já to dělám do té míry, až se na druhé straně dílu začne objevovat prolis.
Sestavu vsuňte do otvoru v podélníku. Vše musí perfektně sedět.
Při ustavení dbejte na to, aby se kryly obě horní plochy.
V případě potřeby přihněte pružnice.
Pečlivě přiletujte.
Doporučuji přiletovat i z vnitřní strany. Rozsochy musí pevně držet, aby měl vůz dobré jízdní vlastnosti.
Proveďte kontrolu jamek pro hroty dvojkolí.
Nic nezkazíte, pokud jamky převrtáte.
Já jsem za tímto účel objevil perfektní středící vrták s úhlem 60° a ostrou špičkou.
Stačí rukou mírně zatočit.
Vznikne otvor srovnatelný s ložisky Peho.
Proveďte srovnání rozsoch do roviny s podélníkem.
Nyní si připravte vnitřní podélníky (7) a příčníky (8). Podélníky na konci mírně přihněte dle obrázku.
Nejdříve vletujte vnitřní podélníky (7) a pak do nich nasuňte příčníky (8). Spasujte a přiletujte.
Na boky připasujte sestavu vnějších podélníků s rozsochami z předchozího kroku. Podélníky musí sedět kolmo na rám (1). Po spasování důkladně přiletujte.
Vyzkoušejte uložení dvojkolí.
Obrázek lze zvětšit.
Nyní si připravte dolní díl rámu (9).
Na něm je potřeba ohnout rámy brzdového mechanizmu a klec vzdušníku. Viz následující obrázek.
Při stavbě modelu jsem ale o tyto vyčnívající díly několikrát zavadil a hrozilo jejich ulomení. Proto bych vám spíše doporučil ohnout pouze červeně označený díl (to je nutné z důvodu kolize s brzdovým třmenem) a ohnutí oranžově označených dílů nechte na později.
V každém případě doporučuji tyto ohyby pořádně zpevnit cínem.
Celý rám pořádně proletujte a horní hranu zbruste do roviny. Můžete použít smirek položený na rovnou podložku.
Můžete znovu vyzkoušet osazení dvojkolí a jízdní vlastnosti vozu.
Obrázek lze zvětšit.
A jdeme na sýpku.
Očištěné díly (10,11,12,13).
Na díle (10) naleznete přípravu na zhotovení ohybové drážky. Budete potřebovat jehlu a pravítko.
Podél otvorů je potřeba ustavit pravítko. Jeho polohu si můžete ověřit lehkým přejetím otvorů jehlou. Mírné „klapání“ se musí ozývat po celé délce ohybu. Poté na jehlu zlehka přitlačte a několikrát přejeďte přes otvory, až dojde k protažení materiálu mezi nimi. Pravidelně kontrolujte, zda nedochází k roztržení dílku. V žádném případě nepoužívejte žádného ostrého nástroje, protože může dojít k rozříznutí dílu.
Výsledkem bude vytvoření dvou ohybových drážek pro plech tloušťky 0,15mm.
S ohýbáním sýpky začneme od středu dílu. Jako šablona poslouží vnitřní díl (11).
Pokud vše sedí, díl (11) vletujte dovnitř sýpky. Cínem nešetřete.
Nyní ohněte díl (12).
Vložte do středu dílu a spasujte.
Opět proletujte. Cínem opět nešetřete, ať je co brousit.
Ohněte čela sýpky (13).
Při vkládání pozor na záměnu. Jsou značeny A/B. (zde zatím provizorně fixou)
Při letování je nezbytně nutné, aby všechny zámky perfektně seděly.
Při letování doporučuji tlačit nějakým tepelně nevodivým předmětem. Já používám kousky teflonové pryže.
Celou sýpku pořádně proletujte a obruste.
Na dílech (14) opět naleznete ohybové otvory. Můžete opět protáhnout, ale není to nutností. Ohyb je schovaný a nemusí tedy tvořit přesnou hranu.
Díly mírně přihněte.
Ohnuté díly (14) si naparujte s díly (15). Přiložte na sebe, pečlivě spasujte a sletujte k sobě.
Před jejich letováním na sýpku nezapomeňte vložit díl (16).
Připasujte, dbejte na to, aby byly kolmo a pořádně přiletujte.
Při letování na sýpku ohněte vrchní praporek tak, aby byl konec zároveň s horní plochou sýpky.
Nezbytná kontrola!
Dejte pozor, aby vám na spodních zámcích nezůstal zbytek spojovacího můstku po odstřižení z archu.
Tyto zámky totiž musí zapadnou do vyznačených drážek v rámu, které nejsou průchozí.
Samozřejmě zkontrolujte i tyto drážky. Pokud se vám do nich při předchozím letování dostal cín, drážky vyčistěte.
Velmi pečlivě spasujte sýpku s rámem vozu.
Nespěchejte, všechny zámky musí perfektně sedět. Mezi rámem a konzolami sýpky nesmí bít mezera.
Pokud vše sedí, sestavu sýpky pořádně přiletujte k rámu vozu.
A jdeme na typické bočnice (17) těchto vozů.
Na rubu těchto dílů jsou opět miniaturní tečku. Ty tentokrát neslouží k ohybu, ale vyznačují místo na které přijdou přiletovat výztuhy (18).
Výztuhy umístěte do vyznačené oblasti a přiletujte.
Pro ujasnění, co je jaká hrana.
Prohlédněte si horní hranu rámu (1), je zde jakoby drážka. Do ní přijde usadit bočnice.
Bočnici tedy ustavte do výše zmíněné drážky a přiložte na bok sýpky. Horní hrana bočnice musí tvořit/kopírovat rovno- měrnou mezeru na bočnici sýpky.
V případě, že bočnice nesedí, zkontrolujte ustavení sýpky na rámu vozu.
Další z možností je mírné přibroušení v oblasti, kde je potřeba ubrat.
Lepší širší drážka nad bočnicí, než křivá.
Pokud bočnice sedí, přiletujte nejprve k rámu a potom k sýpce.
Doporučuji pečlivě přiletovat i z vnitřní strany rámu ve vyznačených oblastech.
A nyní osadit nějaké ty detaily.
Ohnutý toulcový držák (19).
A držáky cedulí (20)
Obojí vletujte kolmo do bočnic (17)
Na čelníku (21) přijdou ohnout držáky koncových cedulí (modře) a vytvořit ohybovou drážku (červeně).
Držáky po ohnutí proletujte.
Ohybový můstek můžete odbrousit, ale až na konec stavby. Vlivem působení tepla při letování dalších dílů by mohl díl odpadnout.
Ohnuté boky doporučuji také zpevnit cínem.
Čelník přiletujte na rám vozu.
Na boku by měl vzniknout tento detail, kdy vrchní plát rámu mírně přesahuje.
Připravte si následující díly (22-24).
Díly přiletujte na čelník.
Do otvorů ještě přijdou vletovat ventily hadic (43), to ale nechávám až na úplný konec stavby.
Na řadu přijde žebřík (25).
Ohýbání provádějte postupně. Začnete třeba nahoře a trochu přihýbejte směrem dolů. Opakujte, dokud díl neohnete o 90°.
Výsledkem by měl být takto ohnutý žebřík.
Ve stavebnici jsou dva díly, takže máte dva pokusy.
Pro výsledné srovnání může posloužit třeba posuvka.
Žebřík vsuňte dole do otvorů v rámu a v sýpce. Poté přiletujte.
Na obrázku je toho trochu víc, protože jsem ho letoval mnohem později. Jelikož je pak k němu horší přístup, doporučuji letovat již nyní.
Na druhém čelníku se zábradlím (26) opět ohněte a proletujte držáky cedulí.
Naletujte na druhé z čel.
Zde jsou již také doplněny detaily (22-24).
Připravte si madla (27).
Vsuňte do otvorů v rámu a pevně přiletujte.
Ohněte rámy stupaček (28) dle obrázku.
Vsuňte a vletujte do mezery v podélnících.
Následují stupačky (29).
Ty přiletujte na rámy stupaček.
A jdeme na horní ochoz.
Na horní hraně sýpky ohněte malé čepy tak, aby trčely kolmo vzhůru.
Na díle (30) ohněte malá T-čka. Ohyb doporučuji zpevnit cínem.
Takto jsou připraveny díly (30-33) na horní ochoz.
Díly navlékněte a letujte na malé čepy sýpky v následujícím pořadí. Velký plát s ochozy (30), na něj přední a zadní plošinky (31) a nakonec všechny čtyři dekle (32).
Středící čepy nezabrušujte, nechte je trčet.
Po přiletování plošin doplňte do otvorů vedle roštovaných ohozů zábradlí (33).
Obrázek lze zvětšit.
Na táhle (34) ohněte malý čep. Opět zpevněte cínem.
Táhlo nasuňte na osku, trčící z dílu 30 a čepem zasuňte do otvoru v čele sýpky. Přiletujte.
A jdeme dokončit rám vozu respektive brzdovou soustavu.
Připravte si díly (35-38).
Díly (36) ohněte tak, aby mezi půlkami vznikla mezera na šířku leptu. Můžete ohnout například přes volný rám leptu.
Trámky (38) přehněte napůl a proletujte. Vznikne tak jakýsi čtverhranný trámek. Ohybové spojky neodstraňujte, vytvoří čep pro další ustavení.
Na táhle brzd (35) ohněte konce a zpevněte proletováním. Dále vystřihněte kousek dolní části tak, aby do vzniklé mezery šel nasunout tištěný válec.
Dále si stočte kousek drátku, který bude vytvářet pružinu. Ta přijde nasunout do prostřední mezery.
Pokud jste ještě neohnuli rámy brzdy a zbytek klece pro vzdušník, tak to udělejte nyní.
Nyní menší hlavolam. Pro ty, kteří znají Záhadu hlavolamu, to bude snadné.
Nejdelší táhlo (červeně) prosuňte horním (modrým) otvorem v rámu brzdy. Poté nasuňte do obou otvorů celé táhlo místem, které jste vystřihli pro brzdový válec. Každou polovinu do jednoho z rámů.
Zde je znázorněno výše zmíněné nasunutí.
Táhlo (35) pak vsuňte ohnutými konci do otvorů v rámu (1) a přiletujte. Do středové mezery nasuňte a přiletujte imitaci pružiny.
Trámky (38) vletujte ohybovými čepy do podélníků (6).
Pokud se podařilo, mělo by to vypadat asi takto.
Obrázek lze zvětšit.
Nakonec na táhlo (35) nasuňte ohnutá vahadla (36) dle obrázku.
Pozor na jejich záměnu, liší se počtem čepů. Ten jeden navíc vede k táhlu brzdy. Je vidět vlevo dole.
Připravte si držáky přestavovačů (37).
Ty vletujte do předleptaných drážek v podélnících (6).
Přehněte a proletujte mechanizmus brzdy (39).
Vletujte do otvorů v čelníku (26). Na horní čep doplňte kliku brzdy (40) doplněné kouskem drátu jako rukojeť.
Do dolního otvoru můžete vsunout kousek drátu jako osu.
Ve vnějších i vnitřních podélnících naleznete malé otvory. Ty převrtejte vrtákem 0,3mm.
Z dílů (41 a 42) si můžete dle návodu zhotovit nárazníky.
Nebo můžete použít 3D tištěné.
Nárazníky přijdou vlepit do otvorů v čelech. Doplněny jsou i ventily průběžného vedení (43).
Lepím epoxidem z vnitřní strany.
Připravené 3D díly.
První na řadě jsou výpustě.
Přijdou vlepit do otvorů v sýpkách.
Do mezery v táhle brzd navlékněte brzdový válec a přilepte k rámu.
Do klece vlepte vzduchojem.
Pomocí drátků ⌀0,3mm můžete spojit brzdové třmeny.
Nyní si připravte výplně vnějších podélníků.
4x malé po dvou dlouhých L a P.
Nalepte do mezery ve vnějším podélníku.
Do delších dílků přijde opět převrtat otvor ⌀0,3mm, který musí procházet celým vozem.
Do těchto otvorů přijde zasunout kulatina / struna délky mm.
Protáhněte ji skrz celý model a nechte trčet rovnoměrně na obě strany.
Nyní můžete vůz nabarvit dle vámi zvolené barevné kombinace.
Po nabarvení přilepte plošinu (45), na vyčnívající strunu z předchozího bodu nabarvené klapky (46) a na držáky (37) přestavovače (47-49).
Ještě obtisky a boční cedule.
Obrázek lze zvětšit.

DALŠÍ LINKY K TOMUTO TÉMATU
Technické informace k tomuto vozu na stránkách parostroj.net