Kotlový vůz na přepravu čpavku / amoniaku
 


NA ÚVOD
Sice podobný vůz existuje v továrním provedení, mě ale lákalo vytvořit trochu více propracovanější stavebnici. Navíc obsahující dílky, pomocí nichž bude možné vytvořit více variant těchto vozů tak, jak se na našich tratích postupem času vyskytovaly.
Níže naleznete několik fotografií popisujících stavbu a doplňující návod, který si můžete stáhnout zde.

Připravené díly na základní rám vozu.
Drážku v podélnících je potřeba protáhnout hranou skalpelu a postupně, velmi opatrně ohnout do pravého úhlu.
Na rámu ohnout obě čela a vletoval ohnuté podélníky.
Připravené díly vnitřních podélníků a příčníků.
Na jednom z příčníků je zahloubení, o jeho významu viz níže.
Nejdříve vnitřní do U ohnutý podélník. Poté do drážek navléknout zbývající příčníky.
Díly stačí pouze přichytit malým množstvím cínu, finální proletování je vhodné dělat až později.
POZOR na vysokou teplotu pájecího hrotu, tenké dílky se vlivem teplotní roztažnosti rády deformují. Chce to rychle a s citem.
Obrázek lze zvětšit.
Pokud budete používat kinematiku Peho nebo SDV, ověřte si, zda se vám vleze mezi čelník a protilehlý příčník. Pro dostatečný prostor by mělo stačit otočit příčník zahloubením ven.
Pokud prostor nestačí, nezbývá než příčník po naletování prořezat. Stejně tak bude potřeba odříznout kousek dolního dílu rámu.
Do ohnutých domků přijde naletovat šrouby M2x4.
Až poté naletovat na dolní stranu spodní části rámu.
Díl musí přesně sedět na zámcích a také zapadnout do otvorů v podélnících. Teprve po usazení je možné rám důkladněji proletovat a obrousit.
Na dolním rámu jsem vyznačil malý výstupek, ten neobrušujte, budete jej potřebovat.
Jak jsem psal výše, s citem proletovat. Poté je nutné celou horní plochu rámu přebrousit.
No a jde se na tu drobotinu.
Na malý výstupek, o kterém jsem popsal výše, přijde naletovat ohnutá konzole ruční brzdy.
Ohnutý ochranný rám brzdového mechanizmu.
Držáky přestavníků.
Plochá konzolka
Rám přijde do malých prohlubní v rámu, konzoly pak do otvorů v dolní hraně podélníků.
Obrázek lze zvětšit.
Díly brzdového mechanizmu.
Krajní táhlo je potřeba ohnout do pravého úhlu. Ohyb doporučuji zpevnit cínem.
Prostřední táhlo mechanizmu je rozděleno. Obě půlky srovnejte tak, aby se překrývaly. Spoj ale ještě neletujte. Rozdělení slouží na navléknutí mechanizmu přes středový sloupek ochranného rámu.
Po provléknutí přes středový sloupek přijdou táhla zasunout do otvorů v domcích.
Zde finální podoba brzdového mechanizmu.
Po navléknutí přes středový sloupek je potřeba středové táhlo sletovat.
Poté se musí navléknout přehnutá vahadla.
Nakonec pak vlepit brzdový válec a vzdušník.
Obrázek lze zvětšit.
Ohnutá konzole stupaček.
Ta přijde pomocí malého zobáčku usadit do otvoru v podélníku. Po jejím přiletování je potřeba ještě doplnit dolní stupačku.
Na středových sloupcích zábradlí ohněte konečky. Tyto zobáčky vám pomohou s ustavením zábradlí na čelo vozu.
Zobáčky zasuňte do otvorů v čelníku vozu a přiletujte.
Na oba čelníky pak ještě přijdou přiletovat háky s podložkou, desky pod nárazník a ventil brzdového potrubí.
Nakonec se musí doplnit ohnutý a proletovaný mechanizmus brzdy doplněný kličkou.
Na druhý čelník přijdou doplnit držáky koncových cedulí.
Na předchozích fotografiích jsou již nalepeny konzoly kotle. Zde jsou připravené díly na jejich sestavení.
Na bočních dílek je malý proužek nýtů, který je potřeba přehnout a pečlivě přiletovat.
Pokud budou na voze i menší dodatkové cedule, je potřeba na obou dílech A převrtat otvory pro osazení malých konzolí. Jejich pozice je předleptána a na tomto obrázku vyznačena červeně.
Pozor, každá z konzolí musí mít jednu bočnici A a druhou B.
Nápisy musí směřovat dovnitř.
Do otvorů přijdou naletovat konzole cedulí, zde i konzole pro menší z cedulí.
O přesné usazení konzolí na rám se postarají čtyři malé výstupky. Do tohoto prostoru bude možné umístit závaží pro dodatečné zatížení modelu.
Pokud budou mít konzole barvu kotle, doporučuji barvit odděleně od rámu a slepit až poté.
Tento způsob vám umožní vytvořit mnoho barevných kombinací.
Díly na sestavení kotle. Je na výběr ze dvou čel s menším a větším revizním otvorem.
Nálitkovou část kotle je potřeba odřezat.
Ne vždy se podaří vnitřní část odlít zcela dokonale. Pokud není stěna jednotná, je potřeba hranu trochu odříznout, aby šla nasadit příslušná zátka.
Otvory na kotli vozu je vhodné převrtat, aby se broušením neztratily.
Nalepené a přebroušené zátky kotle.
No a nějaké detaily na kotel. Konzole ventilového kola a držák vypouštěcího potrubí.
Zde je verze kotle pouze s jedním ovládacím ventilem z každé strany.
Zde jeden ze způsobů sestavení vypouštěcího potrubí. Na výběr jsou dva druhy přírub lišících se počtem šroubů.
Středovou tyčku jsem vyrobil ze špendlíku, protože jsem neměl mosazný drát.
Finální podoba vypouštěcího potrubí a jedno víko ventilového kola.
Zde vymodelována varianta s jedním kolem na každé straně.
A zde se dvěmi.
Stínící plech je potřeba velmi pečlivě ohnout tak, aby kopíroval povrch kotle. Mírné zvlnění dodá plechový vzhled, ale opravdu jen mírné.
K ohýbání vám poslouží například tužka. Pozor, musí být kulatá!
Nebojte se plech srolovat o něco více, než je rádius kotle. Zejména na koncích.
Mě se osvědčilo plech natvarovat do písmene D a poté ho prsty trošičku rozevřít.
Je potřeba dodržet mezeru mezi kotlem a plechem. K tomu jsou určeny tyto tyčky/drátky, které stačí nalepit na kotel vozu tak, aby po nalepení plechu byly dostatečně schovány.
Zkusmo sesazené nastříkané díly.

DALŠÍ LINKY K TOMUTO TÉMATU