Kotlový čtyřnápravový vůz Rah/Zae
 


NA ÚVOD
Rád bych popsal malý leptík umožňující modifikaci stavebnice kotlového vozu Rah na provedení s brzdařskou budkou, popřípadě na výměnu menších bočních cedulí či kulatých nárazníků.
Níže naleznete několik fotografií z prototypové montáže vozu jako doplněk návodu, který si můžete stáhnout zde.
Pokud si nejste něčím jisti, nestyďte se a napište.

Pokud jste postupovali dle návodu, máte sestavenou budku a rám vozu bez čelního zábradlí a mechanizmu brzdy.
Nezapomeňte vyvrtat otvor pro nové zábradlí. Původní otvor nebude potřeba, zalijte jej cínem, nebo později zatmelte.
Budku postavte na rám a přiletujte pomocí zámků na konci zábradlí stejně, jako by to bylo u původního zábradlí. V rámu jsou pro tyto zámky vytvořeny malá okénka.
Obrázek lze zvětšit
Budku je potřeba předsadit před čelo rámu. Správnou polohu vyměřte například tak, že na vůz přiložíte kotel a mezi něj a budku vložíte tenkou plastovou destičku.
Pokud vše sedí, budku přiletujte pomocí vyznačených výstupků.
Zde pohled z druhé strany. Už je osazeno i druhé zábradlí.
Obrázek lze zvětšit
Dejte pozor, abyste si při vyřezávání dílů zábradlí z planžety neodstranili ztenčení na koncích vodorovných hran.
Ztenčení nasunete do otvorů v hraně budky. Pokud jste si je při sestavování budky zalili, stačí převrtat.
Přehněte mechanizmus brzdy z původní stavebnice, pečlivě proletujte a horní trn kousek zkraťte. Mechanizmus přiletujte nebo nalepte na čelo budky.
Přehněte malou podložku a naletujte na rám vozu.
Na tuto podložku pak přiletujte menší provedení cedule.
Stejně tak na druhé straně vozu.
Dále pokračujte podle návodu k původní stavebnici.
Ještě si dovolím jeden tip na závěr.
Jelikož je budka velmi natěsno ke kotli, měl jsem obavy z lakovaní. Hlavně, pokud bude mít kotel jinou barvu než rám. Rozhodl jsem se tedy lakovat kotel a rám samostatně. Tím, že je kotel vozu řešen jako resinový odlitek, nesedí bohužel stoprocentně přesně na rámu. Aby vzniklá mezera nerušila celkový vzhled modelu, popřípadě nebylo vidět lepidlo, potřeboval jsem dotmelit okraje kotle přesně po rám vozu.
Jak jsem tedy postupoval.
Na rám vozu jsem pečlivě nalepil tenkou izolepu tak, aby zabránila přilepení kotle.
Na okraje kotle jsem nanesl epoxidové lepidlo a kotel přiložil na rám. Oba díly jsem pevně stáhl pomocí gumičky. Mezi kotel a budku jsem pro jistotu vložil něco na vymezení. V tomto případě to byla žiletková pilka.
Izolepa perfektně zabránila slepení dílů. Po vytvrdnutí lepidla jsem dotmelené hrany z epoxidu pečlivě zabrousil, aby dotvořily rotační tvar kotle. Zbylý volný prostor poslouží pro lepidlo, kterým budu lepit napevno předem nabarvený kotel.
Nabarvený rám a kotel.
Pohled z vrchu. Zde je patrné, jak je čelní zábradlí zkosené před čelo vozu. Má to tak být.

DALŠÍ LINKY K TOMUTO TÉMATU
Technické informace k tomuto vozu na stránkách parostroj.net
O rekonstrukci této cisterny na Slovensku