Pao/Scmms plošinový vůz
 


NA ÚVOD
Pro informace k plošinovým vozům vám doporučuji navštívit stránky firmy Litomysky. Považuji za zbytečné něco opakovat, když to už jiný velmi pěkně zpracoval.http://www.litomysky.cz.../PaoPaov.htm
Dále doporučuji proštudovat fotodokumentaci na stránkách firmy Hekttor:www.hekttor.biz/.......ZE&m=1&act=fdoks
A technické informace na stránkách parostroj.net http://parostroj.net/katalog/............, odkud jsou i následující fotografie.

Stavba modelu
Při stavbě modelu jsem postupoval podle plánku. Vše mi přijde snadné, takže to nebudu rozepisovat. Zaměřím se pouze na zvláštní úpravy.

ODSTRANĚNÍ A NÁSLEDNÉ ZNO-VUNALEPENÍ VÁZACÍCH OK
V rámci zbrklosti jsem odstranit vázací oka pod horní hranou vozu. Chtěl jsem je totiž nahradit za modernější ve tvaru U, kolmo nalepená na rám vozidla. Až pozdě jsem ale zjistil, že tato varianta je pro mne až moc moderní. Proto musela všechna oka zpět na svá původní místa. Tak to dopadá, když se člověk předem nezjistí veškeré potřebné informace a rozhoduje se v průběhu stavby. Vrátit oka zpět byla trochu piplačka (mají v průměru necelý milimetr). Na rámu vozu jsou také naletována kotvící oka, později nahrazována kotvičkami.
UCHYCENÍ PODVOZKŮ
Originální způsob uchycení podvozků jsem se rozhodl nahradit šroubovým spojením. Na spodní část vozu jsem proto naletoval mosazné matice M3. Podvozky pak přijdou přišroubovat šroubem mezi teflonové podložky.
DŘEVĚNÁ PODLAHA
Dle technických informací jsou prkna na vozu upevněna mezi podélníky 70x70mm. Tedy cca 0.6x0.6mm.
Plastová destička 0.6mm nebyla problém, jako uříznout z ní tenký proužek 0.6mm. Řezat to sice jde, ale hned se proužek zkroutí do spirály. O nějakém rovném přilepení si může člověk nechat leda zdát. Proto jsem nařezal mnohem širší proužky, které jsem postavil na hranu a pořádně přilepil vteřinovým lepidlem.
Abych bočnice obrousil do požadované výšky 0.6mm, vlepil jsem mezi ně několik vrstev samolepky, které mi vytvořili dorazovou plochu.
Pak stačilo jen jemně brousit a brousit.
Výsledek se brzy dostavil. Po odstranění samolepek to vypadá asi takto. Abych nezapomněl, na čelech jsou vletovány trubičky, do kterých přijdou osadit nárazníky.
Místo obvyklé balzy, jsem si obstaral dřevařské dýhy různých materiálů. Zvolil jsem vhodnou strukturu dřeva a celý kus jsem zbrousil na potřebnou tloušťku 0.6mm.
Nařezal jsem pružky cca 1.3-1.8mm široké. Přebrousil hrany jemným smirkem a celé nabarvil ředěnou umrou pálenou.
Posuvku jsem si zaaretoval na potřebnou délku, takže mi posloužila jako řezací přípravek. Na jednu stranu jsem přitlačil proužek dýhy a podle druhé jsem to ostrým nožem zkrátil. Velmi rychle vznikla pěkná hromádka.
No a už stačilo pouze nalepit. Lepil jsem obyčejným Herkulesem, který na matné barvě velmi pěkně drží.
Postupoval jsem po kratších úsecích cca 10 prken a vždy nechal trochu zavadnout. To abych mohl jednotlivá prkna pěkně tlačit jedno na druhé a nedošlo ke shrnutí celé podlahy.
No a tady je celá podlaha. Ještě obtisky, patina a bude hotovo.

LINKY KTERÉ SE MOHOU HODIT
Plošiňák na (za) dva večery - fotonávod. Marian Pavúk Paulini: http://www.hekttor.biz/..........
Fotodokumentace na stránkách HEKTTOR: http://www.hekttor.biz/index.php?lng=CZE&m=1&act=fdoks
Popis vozů na stránkách firmy Litomysky: http://www.litomysky.cz/vn/Pao.htm
Popis vozů na stránkách parostroj.net: http://parostroj.net/katalog/.....