Výsypný čtyřnápravový vůz Faccpps
 


NA ÚVOD
Jeden hodný modelář byl tak laskav a oměřil mi tento hojně používaný výsypný vůz. Vývoj stavebnice mi zabral několik let, ale výsledek myslím stojí za to.
Pokoušel jsem se napsat klasický návod tak, jak jste na něj ode mne zvyklí. Bohužel jsem ale zjistil, že úpravu a polohu každého dílku by bylo potřeba velmi zdlouhavě popisovat. Rozhodl jsem se tedy v tomto případě udělat výjimku a raději zkusit vytvořit podrobný foto návod s tím, že na fotografiích bude mnohem lépe patrné co, jak a kam.
U této stavebnice více než u jiné doporučuji držet se přesně návodu, jelikož stavba postupuje směrem od středu vozu a některé dílky nebude možné zpětně umístit na správné místo. Některé obrázky, které lze rozkliknutím zvětšit, obsahují dodatečný popis dílů, takže neváhejte a klikejte.

Obecné poznámky, na které jste už u mě zvyklí:
Doporučuji si celý návod nejprve prostudovat a až poté se pustit do samotné stavby.
Jelikož se tyto vozy vyskytovaly na našich tratích v mnoha modifikacích a postupných úpravách, je dobré obstarat si fotodokumentaci konkrétního vozu a model se pokusit co nejvíce přiblížit jeho skutečné předloze.
Níže popsané postupy berte hlavně jako jakousi nápovědu a upozornění na některé detaily, které by vám mohly uniknout. Vždy se spoléhejte především na vaše zkušenosti a dovednosti. Chce to přemýšlet. Dvakrát měř, jednou řež.
Ve stavebnici je několik dílků leptaných do ½, které je zapotřebí ještě ohnout. Na jejich dolní straně je řada miniaturních otvorů, podél kterých ustavte pravítko. Jeho polohu si můžete ověřit lehkým přejetím otvorů jehlou. Mírné klapání se musí ozývat po celé délce ohybu. Poté na jehlu zlehka přitlačte a několikrát přejeďte přes otvory, až dojde k protažení materiálu mezi nimi. Pravidelně kontrolujte, zda nedochází k roztržení dílku. V žádném případě nepoužívejte žádného ostrého nástroje, protože může dojít k rozříznutí dílu.
Dále mějte na paměti, že ne všechny detaily musí být použity.
V případě nejasností nebo vašich poznámek mě neváhejte kontaktovat. Rád poradím, popřípadě tento návod doplním či opravím.

Pro úplnost mapa dílů.
Obrázek lze zvětšit.
Připravte si díly na sestavení rámu
Vnitřní podélníky (2) na koncích ohněte a ujasněte si, která je horní=rovná hrana.
Touto horní hranou přiložte oba podélníky do zámků v horní části rámu (1). Pozor na toto na obrázku vyznačené vybrání, musí zapadnout přes vyznačený příčník.
Oba podélníky přiletujte. Zatím stačí jen mírně přichytit.
Natvarujte příčníky (3).
A opět horní=rovnou hranou lehce přiletujte na rám.
Natvarujte dolní krytí podélníků (4) dle obrázku.
Krytí přiložte na podélníky a pečlivě zkontrolujte, zda všechny zámky přesně sedí. Pokud ano, podélníky pečlivě přiletujte, ale POZOR! pouze k hornímu rámu. Dolní krytí zatím odložte, posloužilo pouze na kontrolu.
Na obou vnějších podélnících (5) ohněte malé praporky. Můžete zpevnit malým množstvím cínu.
Horní rám má ze spodní strany značení stran A/B. Doporučuji přepsat si toto značení i na horní stranu dílu.
Nyní si rozložte vnější podélníky dle obrázku.
Obrázek lze zvětšit.
Nyní navlékněte vždy po dvou podélnících (5) a (6) na trny příčníku (3) a pečlivě přiletujte k hornímu rámu. Letujte na rovné podložce hezky pečlivě. Horní plocha rámu musí tvořit jednu rovinu.
Ve středové části můžete polohu zkontrolovat pomocí dílku (61).
Na čela přiletujte oba čelníky (7). POZOR na jejich záměnu, jsou značeny A/B.
Ač by se vám asi chtělo pokračovat velkými díly, je potřeba začít osazovat tuto drobotinu. Po osazení sýpky by se stala místa pro jejich usazení nepřístupná.
Na této fotografii jsou vyfoceny pro informaci, vy je samozřejmě nemusíte hned všechny vystřihovat z plátu.
Začneme hezky od středu rámu dílkem (8). Pečlivě usaďte a přiletujte.
Nyní si připravte dílky (9) L/P. Na každém přehněte praporek a zpevněte malým množstvím cínu.
Nejprve vsuňte zámek do otvoru ve středovém podélníku (2) a poté opatrně nechte zacvaknout do protějšího otvoru v podélníku (5).
Další budou dílky (10) L/P, které natvarujte podle obrázku.
Stejným postupem nacvakejte mezi podélníky a zrovna doplňte i dílky (11) L/P. Pečlivě, aby byly kolmo, přiletujte malým množstvím cínu.
Nyní ohněte dílky (12) L/P dle obrázku.
Při usazení na dílek (11) je potřeba dodržet souosost všech otvorů, proto je vhodné při letování provléknout nějakou osku, drátek, nebo vrtáček potřebného průměru.
Já s oblibou používám injekční jehly, protože mi jejich špička poslouží jako vrtáček.
Nespěchejte, je potřeba udržet souosost otvorů a pokud možno i rovnoběžnost s rámem.
Cínem stačí jemně přichytit. Do vyznačených drážek v popředí přijde ještě něco vletovat, tak si je nezalijte cínem.
Ohněte oba mechanizmy brzd (13).
A také přehněte oba příčníky (14).
Mechanizmus brzdy vletujte do mezery v rámu dle obrázku (oranžová šipka)
Příčníky pak zasuňte do otvoru ve středovém podélníku (červená šipka) a zajistěte okem (15) (modrá šipka).
Zde pohled na oka (15) z druhé strany. Obě oka musí sedět v jedné ose proti sobě, přijde skrz ně navléknout oska.
Mechanizmus páček (16) ohněte dle obrázku.
Nyní jej vletujte do drážek v dílech (10) a (11) o kterých jsem se zmínil výše.
Ohněte konzolku (17) pro malý vzdušník. Stačí jedna.
Spolu s díly (18) L/P přiletujte na rám.
Připravte si díly na rám brzdového válce.
Díl (21) natvarujte dle obrázku, díl (19) přehněte přes nějaký kousek leptu tak, aby uvnitř vznikla mezera na tloušťku leptu.
Do mezery v díle (19) nasuňte díl (20) a naletujte do otvoru v rámu. Poté přiletujte ohnutý díl (21).
Ohněte ložiska hřídele (22). Opět stačí jen jeden dílek.
Zespod nasuňte do rámu a přiletujte.
Připravte si dílky (23) a (24) na sestavení rámu pro vahadlo. Ty přečnívající praporky na díle (24) neodstraňujte, pomohou vám při usazení dílu do rámu.
Zde je sestavená a přiletovaná konzole na rám vozu.
V popředí vidíte dvě konzole (25) a (26) pro ovládací válec.
Boční kotvičky (27) ohněte dle dílku uprostřed.
Ochranné rámy (28) můžete zatím odložit, letovat se budou o něco později. Zde jsou uvedeny pro udržení souvislosti.
Kotvičky (27) nasuňte trnami do otvorů ve vnějších podélnících (6) a přiletujte.
Vzniklý prostor kotvičky ve finále vyplníte třeba epoxidem.
Tento dílek (29) přehněte dle obrázku.
Obě půlky vahadla (30) L/P přiložte k sobě a pečlivě sletujte. Dejte pozor, aby seděly otvory jeden na druhém. Na levý konec přiletujte ohnutý dílek z předešlého obrázku.
Podobně jako vahadlo sletujte vždy dvě půlky ramene (31) L/P.
Zde připravené dílky mechanizmu včetně osky ød=0,7 L=14,5. Do plastového válce bude nutné vyvrtat otvor pro táhlo ød=0,4.
Na osku ød=0,7 navlékněte sestavu mechanizmu vahadla (30), dále páku (32) a z každé strany sletovanou dvojici pák (31). Tuto sestavu vsuňte do ok (15) na rámu. Osku vycentrujte a přilepte do ok malým množstvím lepidla. Vahadlo (31) zajistěte v otvorech dílu (24) kouskem drátu a přilepte. Na páku (32) navlékněte plastový válec a ten vlepte mezi konzole (25) a (26). Malé výstupky na válci by měly zapadnout do otvorů v konzolích. Díly (31) nechte zatím volně.
Obrázek lze zvětšit.
Následně si připravte zbylé dílky na vnitřní mechanizmus. Malá ramena (36) L/P je potřeba ohnout tak, jak je patrno na posledním z dílků. Ohyb doporučuji zpevnit cínem
Dále si připravte dvě táhla ød=0,5 L=34 a dvě táhla ød=0,5 L=39,5. Nemusí to být na desetinu.
Osky ød=0,5 navlékejte z leva do konzol v rámu a nezapomeňte postupně vkládat díly (34), 2x(36), pozor na jejich správnou orientaci, a nakonec mezi poslední dvě konzole díl (35).
Tato páčka (35) by měla být zajištěna kouskem drátu v otvorech mechanizmu (16), ale stačí jej pouze přilepit, nebo přiletovat. Ramena (36) nechte volně.
Obrázek lze zvětšit.
Před konzole ještě přijde dílek (33), ten ale můžete osadit později spolu s táhlem pohonu. Nechám na vás.
Polohu obou osiček vystřeďte podle oka, respektive podle fotografií skutečného vozu a přilepte malým množstvím lepidla.
Obrázek lze zvětšit.
Zde je fotografie celé sestavy. Ramena (36) budou trochu cestovat, pokud vám to bude vadit, můžete je přichytit trochou obyčejného lepidla, které budete moci v případě potřeby lehce odstranit. Například Herkules.
Obrázek lze zvětšit.
Nyní odložíme rám vozu a pustíme se do sýpky.
Připravte si dílky dle obrázku.
K následující operaci si připravte nějaký tupý hrot. Dobře poslouží tupá jehla, nebo špendlík. V žádném případě nesmí být použito nic ostrého.
Díl si položte na nějakou měkčí podložku, třeba několik listů papíru či novin a přes drobné otvory přiložte pravítko. Poté stačí přejíždět hrotem přes miniaturní otvory tak, aby se materiál mírně roztáhl a vytvořila se ohybová drážka. Pracujte opatrně a raději na vícekrát.
Pokud je drážka dostatečně protáhnuta, ohněte pomocí kleštiček nejdříve vnitřní ohyb....
... a poté vnější.
Stejně tak na horní straně bočnice sýpky. Nejdříve vnitřní, ...
... pak vnější.
Nejkritičtější bude ohnout horní hranu, kterou je potřeba přehnout o více jak 90°. Pokud mohu poradit, v prvním okamžiku neohýbejte úplně, přesné dohnutí a natvarování můžete nechat na později. Také mějte na paměti, že tato hran bývá u skutečných vozů značně omlácena a deformována, takže drobné nerovnosti budou jen ku prospěchu modelu.
Nakonec ještě přihněte malý praporek ve středu hrany.
Čela (38) si označte písmeny, která vás nasměrují na správnou stranu rámu.
Na díle A jsou navíc malé otvory.
Dle obrázku si pečlivě roztřiďte díly pro čelo A a pro čelo B.
Ohnutí dolní části doporučuji nechat na později.
Obrázek lze zvětšit, jsou na něm vyznačeny rozdíly mezi jednotlivými stranami. Červeně něco navíc, zeleně na druhé straně chybí.
Začněte malými lištami (40) a (42). Vložte do drážky a přiletujte.
Poté dolní příčník (39), na kterém mírně přihněte středové nosníky. Stačí mírně.
Na straně B budete osazovat díl (47), ten žádné středové nosníky nemá.
Poté středové díly (43) L/P pro stranu A a (48) L/P pro stranu B.
Na straně A ještě přijde do drážky naletovat malý trojúhelník (41).
Zde jsou patrny i svislé U profily, ty budou popsány v následujícím obrázku.
U profily nasuňte do drážek vybráním ven. Do vnitřních dráže u obou stran díly (45). Do vnějších drážek na straně A díly (44), na straně B pak díly (46), které mají v dolní části malé praporky.
Vše pečlivě proletujte a obruste zbytky cínu.
Uprostřed na vnitřních bocích dílů L je možno vidět malý trojúhelníček (49). Kdo si netroufne, může vynechat.
Obrázek lze zvětšit.
Teprve nyní doporučuji přihnout dolní část čel tak, aby zapadla do bočnic sýpky.
Nyní pečlivě sestavte všechny čtyři díly. Nejprve lehce nabodujte.
Pomocí úhelníku spasujte.
Jako další z kontrol vám pomůže přeměření úhlopříček, které musí být stejně dlouhé.
Pečlivě sletujte. V průběhu kontrolujte kolmost čel. Cínu nesmí být ani moc, ani málo.
Drážky v dolních pleších (50) a (51) doporučuji pořádně protáhnout, aby se lépe ohýbaly a tvořil se krásný ostrý roh. Zejména na koncích ohybu, kde je jen 1/2 plechu.
Poté plechy ohněte dle obrázku.
Před osazením plechů (50), je potřeba vyhnout tyto malé zámečky tak, aby šly lehce nasunout do drážek v dílech (50).
Zde v detailu osazeny všechny tři plechy.
Obrázek lze zvětšit.
Nyní se vrhneme na U sloupky (52).
Dílky si napárujte a roztřiďte dle tohoto obrázku.
Vlevo jsou 4 středové, které se trochu liší.
Důvodem je malé vybrání pro praporek ve středu horní hrany sýpky.
Nyní přiletujte všech 6 sloupků, vždy dva vedle sebe, na každou stranu a očistěte.
Detail středového sloupku, pro tento praporek je tam to malé vybrání.
V průběhu letování ještě vložte tuto přepážku (53).
V dolní části musí přesně sedět na dolních pleších.
Pokud máte vše pevně přiletováno a model očistěte. Zkusmo přiložte plastové klapky, které ale ještě nelepte!!!
Vše musí perfektně sedět.
Pokud se vám nepodaří docílit dokonalosti, nezoufejte, vždy můžete do vozu nasypat alespoň malé množství přepravovaného materiálu.
Nyní si připravte tyto sloupky na čela sýpky, respektive hlavně díl (57). Poslouží nám jako šablona pro ověření výšky.
Zrovna si ujasněme, které sloupky kam přijdou. V horní řadě jsou sloupky pro stranu A, v dolní pak pro stranu B. Ty vpravo budou směrem k sýpce, ty vlevo pak budou tvořit druhou vrstvu, tady směrem od sýpky.
Sýpku opatrně nasuňte do rámu. Pozor na záměnu stran A a B.
Pracujte opatrně, jakékoli kolize ihned prověřte, síla není na místě. Pokud vše sedí, měly by malé praporky na koncích L dílů zapadnout do otvorů v rámu.
V dalším kroku popisuji způsob ustavení na správnou výšku. Pokud se vám bude zdát, že tyto praporky překáží pro přesné ustavení, můžete je v případě potřeby odstranit. Slouží primárně k jednoduššímu a pevnějšímu přiletování, ale model se bez nich obejde.
Obrázek lze zvětšit.
Usazení sýpky je velmi důležité.
Proto přeměřte výšku sýpky na obou koncích. Rozměr by měl být stejný. Posuvka vám současně ověří, že sýpka není sesunuta k jedné straně.
Pokud je horní plocha rovnoběžná s rámem vozu, je potřeba ještě zkontrolovat výšku. Měla by být XXXXXmm. Pro další ověření použijte dílek (57), který nasunete do rámu a který by měl být až po horní okraj sýpky.
Pokud vše sedí, můžete sýpku přiletovat k podélníkům. Letujte postupně a neustále kontrolujte, zda se vám sýpka na rámu nepohnula a zda je výška jak má být.
A jdeme na šikmé sloupky (58). Při jejich vyřezávání dejte pozor, abyste si neodstranily dlouhé zámky na dolní straně. Přijdou zasunout do rámu.
Znovu si je napárujte. Tentokrát se liší v ohybové drážce.
Čtyři z nich se ohýbají do U profilu, zbylé čtyři zase naopak. Ty poznáte hlavně podle malých otvorů, jejich protahování není potřeba.
Přiložte vždy dva dílky k sobě, ale sletujte je jen v horní "svislé" části, aby se dal dílek lépe usadit na své místo.
Pokud máte strach ze zalití rozevřené části, vložte mezi oba dílky například pečící papír.
Zde jen zmáčknuto, přesný úhel vznikne až po osazení.
Zámky zasuňte do otvorů v rámu.
Pokud by vám dělalo problém jejich usazení, můžete zámky opět odstranit a díl přiletovat natupo.
Nyní je potřeba natvarovat zábradlí na díle (54)
Doporučuji obětovat starou pinzetu, do které vypilujete malou drážku. Ta vám umožní pevně chytit podélnou část leptu a do mezery pak přihnout potřebnou část zábradlí.
Nyní přiletujte sloupky na čelo sýpky. Vždy dva díly na sebe. Dole musí stojiny zapadnout do otvorů v rámu, nahoře pak ležet nad U profily (44-46).
Pečlivě zkontrolujte, zda je vše přiletováno. Zejména díly prostrčené do rámu je potřeba přiletovat z dolní části rámu.
Pokud se vám dařilo a model neleží rozšlapán někde v rohu místnosti, jste šikovní! Nyní to už bude hračka.
Vraťte se k dílu (4), do jeho otvorů naletujte šroub M2x4.
Já při letování šroubů používám kousek hliníkové destičky se závitem M2. Na hliník se šroub nepřiletuje a zajistí kolmost šroubu.
Než dolní díl (4) přiletujete, osaďte ještě ochranné rámy okolo kotviček (28).
Obrázek lze zvětšit.
Připravte si tyto domky (59),..
... nasuňte a naletujte je do otvorů v dolním díle (4) na obě strany A i B.
Po naletování. Plastový díl klapek ještě neosazujte.
Přehněte imitace boků klapek (60).
Poté na dolní příčce (61) ohněte malé čepy.
Na tyto čepy pak nasuňte imitace obou klapek (60).
Sestavu pořádně proletujte a obruste.
Převrtejte všechny otvory vrtákem ø0,4mm.
Do dolních červených budete nasouvat táhla (93), do horních zelených pak ramena (36).
Vzniklé příčníky vletujte na dolní čela sýpky.
Obrázek lze zvětšit.
Opatrně a pečlivě přiletujte a vybruste.
Nyní vlepte plastové klapky sýpky, do kterých ale nejprve převrtejte otvory pro táhla (36). Viz následující obrázek.
Obrázek lze zvětšit.
Otvory mohou být i větší. Budou schovány za dolním čelem sýpky.
V případě potřeby plast obruste, případné škvíry můžete ve finále dotmelit.
Další možností je do vozu nasypat trochu přepravovaného materiálu.
A nyní trocha mikrochirurgie. Ohnutá táhla (36) přijdou zastrkat do otvorů v příčníku.
Obrázek lze zvětšit.
Nyní si připravte dvě osky ød= L= a tyto dílky (62) a (63).
Táhla protáhněte do ložiskových domků (59), dílky (62) a (63) přijdou umístit kousek před ně. Pozor na jejich záměnu. Díl (63) přijde na stranu B, Díl (62) na stranu A a jeho delší táhlo přijde zasunout do mezery v ramenu (31).
Obrázek lze zvětšit.
Nyní si odskočíme na dolní rošt. Připravte si dílky (64-67).
Boční části (64) přehněte a sletujte takovouto ohrádku. Pro docílení pravého úhlu použít úhelník. Stejně tak vám může posloužit zbytek nějakého leptu.
Aby se podařilo vystředit boční lišty (65), můžete využít otvory, do kterých nasunete kousky drátu jako středící čepy.
Nakonec krycí plechy (66).
Nyní přehněte tyto dva díly (67). Opět doporučuji drážku pořádně protáhnout.
Naletujte zespod do ohrádky. Pozor na správnou polohu ustavovacích otvorů.
V horní hraně rámu je potřeba převrtat otvory ød=0,4mm pro táhla (62) a (63).
Celý rošt nasuňte otvory na malé výstupky na díle (61) a převrtanými otvory na dílky (62) a (63).
Připravte si tyto dílky (68) a (69).
Díl (69) prosuňte dílem (68) a následně nasuňte do otvorů v rámu. Srovnejte a přiletujte.
A zase přeskočíme trochu jinam. Očistěte brzdový válec a jeho středem vyvrtejte otvor ød=0,4mm.
Připravte si podložku (70).
Dále si připravte tyto díly (71-76).
Díly (71), (72) a (74) přehněte dle obrázku a pro zpevnění proletujte.
Na konzoli brzdy navlékněte válec a pod něj vlepte podložku (70).
Dále naletujte našikmo vzpěru (74).
Přehněte díl (76) dle obrázku...
... a naletujte spolu s dílem (75) na rám.
Ohněte díl (73) dle obrázku.
Ohnutý a proletovaný díl (72).
Trojúhelník (73) přijde přiletovat k čelu vozu.
Na obrázku je dále patrný navléknutý mechanizmus (72) a na něm navléknuté vahadlo (71). To přijde naletovat na konzoli (74).
Obrázek lze zvětšit.
Jako třešničku můžete doplnit vratnou pružinu, kterou vytvoříte ze stočeného drátu. Na zvětšeném obrázku je vyznačena zeleně.
Na předchozí fotografii je vidět naletovaný hák (78) s podložkou (77) a desky pod nárazník (80). Na čela můžete přiletovat i ventily průběžného potrubí (79). Já je ovšem raději lepím až na závěr stavby.
Jedna z desek (80) obsahuji i stupačku pro posunovače. Tu ohněte a ohyb proletujte. Tato stupačka přijde pod levý nárazník na straně B.
Na druhou stranu si připravte stupačky (81) a (82).
Nejprve ohněte jen konce nožiček (82) a zpevněte cínem.
Vletujte do drážek na horní hraně rámu.
Až nyní ohněte spodní desky stupačky a opět zpevněte cínem. Současně naletujte středovou stupačku (81), kterou nasunete do drážky a otvoru v rámu.
Dalším z detailů je ovládací pultík (83).
Pečlivě ohněte a proletujte.
Nejprve ale osaďte tento držák velkého vzdušníku (84). V zadní části jsou dva malé jazýčky.
Tyto jazýčky zasuňte do dvou otvorů v díle (34) na čelech sýpky. Přední část tohoto dílku by měla zapadnout do zámků v sloupku (55). Přiletujte, popřípadě u sýpky přilepte.
Poté přiletujte nebo přilepte pultík. Dole opět sedí v otvorech v díle (34).
Díly (84) a (85) předních páček.
Velmi opatrně přehněte díl (86) dle obrázku. Nejlépe opět přes kousek rámu z leptu tak, aby vznikla mezera 0,3mm.
Bohužel leptací proces není vždy stejný. Proto je v leptu několik sad těchto dílku lišících se nepatrně ohybovými drážkami, takže pokud se vám dílek rozpadne, nezoufejte a zkuste sáhnout po jiné dvojici.
Na samotných páčkách (85) přihněte malé praporky.
Nejprve naletujte klece (86).
Do nich pak páčky (85) dle obrázku. Malý praporek slouží k přiletování, aby to bylo pevnější.
Ještě jeden pohled na celou sestavu.
Díly přední plošiny (87-89).
Lišty na okraji ohněte dospod, ostatní díly musíte přesně přiložit.
Na dílku (89) ohněte boční lišty a poté přiložte zbylé dva dílky a opatrně proletujte. Cínu musí být tak akorát, aby to drželo, ale aby se rošt nezalil!
Zkusmo přiložená plošina. Z důvodu barvení zvažte, zda ji lepit nyní, nebo až po nabarvení. Její osazení je trochu Ježek v kleci, ale jde to a pokud jste se dostali až sem, myslím, že nebudete mít problém.
K ohnutí složitého tvaru zábradlí (90) vám poslouží přiložený přípravek.
Zábradlí založte dle obrázku a boky obtočte kolem přípravku směrem dolů.
Důležité je, aby středová příčka byla ve výsledku vodorovná.
Ohněte konce zábradlí a držáky koncových cedulí. Pro zpevnění proletujte.
Zábradlí zasuňte do otvorů v rámu, srovnejte a přiletujte.
Na druhé čelo přiletujte přehnuté držáky cedulí (91) a madlo posunovače (92).
Nyní si ohněte konce táhel (93) proletujte a připravte si kousek struny ød=0,3mm L=.
Na strunu navlékněte táhla (93) a nasuňte do konzolky (8). Druhý konec táhel zasuňte do otvoru v díle (61).
Druhou stranu délkově upravte a přilepte k páčce klapek (85).
Na dokončení sýpky si připravte tyto čtyři trojúhelníčky (94).
Pečlivě srovnejte, proletujte a obruste horní plochu sýpky a do každého rohu přiletujte výše zmíněné trojúhelníčky.
Epoxidem vyplňte vnitřní část kotviček.
K dokonalosti modelu si připravte tyto dílky (95) a (96).
Do plastového dílu převodovky vyvrtejte otvory pro osazení kličky (96), tu navlékněte a přilepte spolu s dílem (95)
Připravte si dvě osky ød=0,7mm L= mm. Do plastových dílů pro ně navrtejte otvory dle obrázku.
Osky přijdou vlepit do plastového dílu, protáhnout dílem (33) a vsunout do konzole (9). Plastový díl převodovky pak přijde nalepit na rám vozu.
Nejprve ale budete muset přilepit roštovanou podlahu, takže je potřeba důkladně promyslet alespoň částečné nalakování.
Dále si připravte tyto dva písty, ovládací panel a jeho rám (97).
Válce vlepte zespod do držáků.
Já jsem na ně zapomněl, takže jsem je lepil až po nabarvení surfacer, což vy samozřejmě dělat nemusíte.
Rám (97) nalepte do otvorů v ovládacím panelu.
Sestavu schovejte, lepit ji budete až po usazení roštované podlahy.
Před finálním barvením vyzkoušejte osazení kinematik. Možná je budete muset trochu zabrousit, popřípadě líznout bruskou vnitřní rám.
Model je konstruován na kinematiku SDV, která by se tam měla bez větších zásahů vlézt.
Stavbu podvozků popisuji níže. V souvislosti s kontrolou polohy kinematiky vás ale musím upozornit na možný problém. Tím je kolize okolku s plastovým rámem kinematiky. Toto odladění nechávám na vašich zkušenostech. Závisí na použité kinematice, výšce okolků vašeho dvojkolí a zejména rádiusu oblouků, které plánujete s vozem projíždět.
Částečným řešením je seříznutí plastového dílu (vyznačeno červeně), nebo použití dvojkolí s nižším okolkem.
Po nabarvení, nebo během barvení nezapomeňte vložit roštovanou podlahu, ovládací panel, ovládací kola (99) a velký vzdušník.
Obrázek lze zvětšit.
Na druhé straně dolepte kola ovládající brzdy (98), brzdové přestavovače (100 - 102) a schránky (103).
Obrázek lze zvětšit.

Nakonec si připravte díly na sestavení podvozku.
Opět doporučuji dodržet sled jednotlivých kroků.
Pečlivě kontrolujte podle obrázků, jestli náhodou nemáte díl otočený. Aby se vám nestalo, že budete ohýbat na opačnou stranu !
Doporučuji si raději dvakrát kontrolovat, na kterou stranu budete ohýbat.
Nejprve ohněte venkovní vrstvu odpružení (modře) a na ni pak ložiskový domek (červeně).
Malinko přihněte konečky čel podvozků (červeně). Stačí malinko.
Dalším krokem je ohnutí vnějších brzdových zdrží. Nejprve do tvaru L (modře).
O kousek výše je další drážka, která vám umožní ohnout díl na druhou stranu tak, aby byl opět rovnoběžný s rámem.
Pozor, na tomto a následujícím obrázku jsem vlevo dole na jednu zdrž zapomněl. Samozřejmě ohýbejte všechny čtyří.
Ohněte čela podvozků a mírně je přihněte dle obrázku.
Nakonec je potřeba bočnice seskládat jako harmoniku.
Pozor, zažínáte ohýbat od středu a to od vyznačené drážky.
Správný směr si zkontrolujte podle obrázku.
Poslední ohyb.
Nyní díly stáhněte třeba pomocí kolíčků, prolijte kyselinou a pořádně procínujte.
Cínu musí být tak akorát, aby byl rám pevný, nedošlo k rozpadnutí jednotlivých vrstev, ale pozor aby nedošlo k zalití detailů.
Zkontrolujte kolmost bočnic a cínem zpevněte tento ohyb. Zabráníte tek rozevírání podvozku.
Pečlivě spasujte rohy a opět sletujte.
Nakonec vletujte vnitřní brzdové třmeny.
Vyzkoušejte vložit dvojkolí. Pro jeho snadnější nasouvání je na jedné straně podvozku malá drážka. Pokud se dvojkolí volně neotáčí, převrtejte otvory tenkým vrtákem.

DALŠÍ LINKY K TOMUTO TÉMATU
Technické informace k tomuto vozu na stránkách parostroj.net
Fotodokumentace, na jejímž základě model vznikal.