PŘESTAVBA BR 86 NA ČSD 455.206
 


NA ÚVOD
Ač to vypadá jednoduše, přestavba této lokomotivy není zase až tak snadná, zejména pro naprostý nedostatek fotodokumentace. Jediné co se mi zatím podařilo sehnat je návod na přestavbu od Ing. Nováka (vydaný v časopisu Modelář 86, odkaz na konci stránky), dále pak typový výkres a asi všem známá fotografie, kterou jsem trošičku vyostřil.


Technické údaje k původní řadě BR86 přeloženo z tohoto zdroje
uspořádání náprav 1'D 1' tlak páry v kotli 14 kp/cm2 (barů)
rok výroby 1927-43 plocha roštu 2,34 m2
počet vyrobených kusů 774 výhřevná plocha topeniště 10,0 m2
průměr spřažených dvojkolí 1.400 mm výhřevná plocha trubek 117,37 m2
průměr předních běhounů 850mm výhřevná plocha přehřívače 47,00 m2
průměr zadních běhounů 850mm průměr parních válců 570 mm
rozvor spřažených dvojkolí 1.700mm zdvihem pístů 660 mm
celkový rozvor 10.300mm nápravový tlak 15,6 t
délka přes nárazníky 13.820mm adhezní tíha lokomotivy 60,6 t
max. rychlost 70km/h později 80km/h provozní tíha lokomotivy 88,5 t
výkon 1030 Hp

Za zmínku stojí i pár fotografií polských strojů. Více informací na této stránce.
A dále tu jsou tři typové výkresy na polském modelářském diskusním fóru Link


SAMOTNÁ PŘESTAVBA MODELU
Po srovnání již zmíněného postupu přestavby (mimochodem pro modely velikosti H0), leptu od firmy Hekttor a samotného modelu BTTB (v mém případě mírně poškozen podvozek) jsem se rozhodl pro radikálnější přestavbu, která bude na této stránce popsána.

Rozebral jsem karoserii lokomotivy a odstranil víka vodojemů. Musí se provádět maximálně opatrně.
Odstranil jsem pojišťovací ventil, parní zvonec a předehřívač páry, pryč je i kompresor a napájecí čerpadlo.
Obrousil jsem tabulky, zarovnal komín do hladka a obrousil veškeré armatury. Nyní čekám na lept od Hekttora, abych usadil dýmniční dvířka a mohl napoprvé přetmelit.

DÁLE PŘIPRAVUJI
Na leptu od Hekttoru postrádám ještě několik detailů, které se pokusím vyrobit. Vše je snad patrné z následujících obrázků.

Detail z fotografie 455.219...
... a čelo na BTTB modelu. Chybí zde také boční stupačky a zvýraznění šroubů držících nárazníky. O šroubovce ani nemluvě.
Horní krablovaný plech by měl být rozšířen na celé čelo.
Stupačky na kotli a plošinka pod písečníkem. Také je třeba předělat veškeré armatury. Další stupačky jsou na čelech vodojemů. Také kohouty by nebylo špatné vyrobit znovu.

OBSAH LEPTU
Času je strašně málo, takže zatím jsem připravil pouze následující. Prosím o vaše připomínky!

Na písečnících budou nové kohouty včetně přírub. Středová oska bude vyrobena z drátu. Přírub bude více, mohly by se hodit na některou z bočních armatur.
Jelikož model od BTTB postrádá přední okna, rozhodl jsem se pro radikální přestavbu kabiny. Zkusím odpilovat bočnice a nahradit ji leptem. Současně se pokusím vylepšit zábradlí na přední a zadní hraně, orámování oken a také uchycení trojúhelníkových skel. Fialový díl na obrázku tvoří rám vnitřního posuvného okna, které bude možné umístit do požadované polohy a tím znázornit třeba částečně pootevřené okno.
Zadní žebříky.
Znázornění plechu na stupačce pod čelem kotle. Snad to půjde leptat.
Pravá plošinka vedle kotle, kde byl dříve kompresor. Bude znázorněn pouze tvarovaný plech.
Levá plošinka vedle kotle kam přijde umístit kompresor. Zde jsem řešil následující dilema. V literatuře se píše:"zaměňovali se dvojstupňové sdružené kompresory za typ s rozvodem D s jedním parním válcem" na obou fotografiích které mám k dispozici je ale patrný kompresor dvojstupňový. Proto jsem upustil od výroby jednostupňového a vrátil se k původnímu záměru umístit již prodávaný lept firmy Hekttor. Z horní fotografie 455ky je patrné, že kompresor nesmí přesahovat přes hranu vodojem, jinak by měl strojvedoucí zakrytý výhled. Proto jsem udělal jednu z vrstev kompresoru jako součást této plošiny.
Ventily písečníku. Do otvoru přijde prostrčit drátky znázorňující trubky vedoucí pod kola lokomotivy. Bohužel větších detailů asi nedosáhnu.
Na některých fotografiích je patrno nýtování na čele kotle lokomotivy. Představuji si to tak, že zabrousím do kotle drážku hlubokou cca 0.15mm a do ní vložím tento stočený proužek, zatmelím a vybrousím.
Jedna ze stupaček a plošinka pod písečník. Ty bočnice už jsem trošku snížil.
Složená šroubovka. Snad se to povede vyleptat a poskládat.
Část čela lokomotivy. Ještě chybí doplnit boční stupačky a část spojující lept s plastovým dílem původní lokomotivy. (obrázek se po kliknutí zvětší)
Chtěl jsem zvětšit vodojemy jako je tomu na obrázku, ale samotné hnací rozvody jsou bohužel moc do stran takže by se pod ten vodojem nevešly. Bohužel.
Takže návrh leptu je připraven. No je toho celkem dost 211 dílečků. Pravda některé se opakují :)
Tak prototyp je hotový. Některé dílky jsou bohužel na hraně vyrobitelnosti, tak je budu muset mírně upravit (zvětšit). Doufám, že mě s těmi detaily nepošlete do háje. Pro porovnání je přiložena sirka. Typická krabička zápalek je moc veliká :)
První foto z přestavby.
Úprava kabiny.
Čelo lokomotivy,
 
a její zadní část. Vše je zatím jen přiloženo, proto to nesedí.
Čelo lokomotivy s novými dvířky, nýtováním a věncem nýtů kolem komínu. Také je přiložena nová plošinka s kompresorem. Tu ale budu lepit později, až dokončím celý kotel.
Také k pístnicím jsem si neodpustil něco malého přidat.
Přepracované čelní stupačky před lakem.
Vodítka předních a zadních běhounů bude možno také vylepšit.
Detail písečníku. Drátky průměr 0.3mm
Rozpracovaný reflektor osazený bílou SMD a zalitý čirým epoxidem.
Nově vytvořené armatury.
(obrázek se po kliknutí zvětší)
Umístění kompresoru a dynama.
Zadní část lokomotivy. Zvětšení uhláku provedu pomocí dýhy. Na boky pak přijdou ještě leptané pásky se znázorněním nýtů
Svítící světlomety na čelní plošině. Pro informaci, ty LEDky jsou bílé, tu modrou barvy si vymyslel foťák :)
Visící šroubovka.
A zde zavěšená. Škoda, že to asi barva slepí. Bylo by fajn, kdyby se na čele lokomotivy mohla pěkně houpat.
A příště zkusím funkční. Jen co seženu závitník M0,2 a lepší brýle :)

HOTOVO
Můj model sece není ještě dokončen, ale všechny dílky stavebnice jsou již odzkoušeny. Pokud mě chcete s dokončením předběhnout, můžete si lept objednat u HEKTTORA. Také budu rád, pokud mi zašlete nějakou fotografii z vaší přestavby, ať vím, že to nedělám zbytečně.

VÝZVA
Prosím všechny, kdo má jakékoli informace o těchto lokomotivách, aby se o ně podělil. Předem děkuji.

PODĚKOVÁNÍ
Také děkuji uživateli Otaparni ze serveru K-Report za poskytnuté informace k této řadě.

LINKY KTERÉ SE MOHOU HODIT

Galerie německých BR86:http://www.bahnbilder.de/......
Technická data BR86:http://www.dlok.de/110.htm
Sice jiné měřítko, ale krásné: http://www.spur-1-freunde.de/Bilder/BR86kiss/frameset86kiss.html